Arbeta med stress proaktivt - inte reaktivt

 
 

När jag blir kontaktad av företag runt stress så är det ofta reaktivt. Man vill att jag ”pratar med Sylvia då hon verkar väldigt stressad och jag vet inte hur jag ska göra”. Ibland kommer jag in i ett läge där det inte gått så långt och vi kan lägga upp samtalen runt orsaker, beteende och en plan framåt. Ibland räcker tyvärr ett enda samtal - jag föreslår att en kontakt med företagshälsovården är nästa steg. Ofta resulterar det i en längre sjukskrivning.

I min drömvärld jobbar mina kunder proaktivt! Tillsammans gör vi en nulägesanalys. Vi genomför både enskilda insatser och insatser i grupp. De anställda är med och påverkar både nuläge och framtid – engagemanget är stort. Vi har en hållbar plan vad den anställde gör när ”det blir för mycket”. Vi har en hållbar plan vad chefen gör. Vi har ett samtalsklimat som är öppet vad gäller svåra frågor som att man inte hinner, inte orkar……… man biter inte ihop! Vi har ett naturligt forum för dessa frågor.

Jag möts ofta av chefer som omöjligt kan förstå ”varför Carina inte sagt något!!” Tyvärr är det fortfarande ett oerhört stigma runt frågan. Dessutom ligger det i ”sjukdomsförloppet” att förneka att man inte orkar, inte hinner med, en stark ovilja att visa sig svag helt enkelt. Vad kan vi då göra? Att ha ett klimat på arbetsplatsen där det är ok att inte hinna, inte orka, att må dåligt – hur skapar man det? Ett första steg är att titta på hur det ser ut i din organisation – på riktigt. Sedan utgår vi från det och jobbar framåt.

 

Senaste inläggen

 
 
ANN-CHRISTINE LUNDINComment